Biotop 4 opgave
Trine Looft PN10533
Da jeg sidst besøgte min biotop for at samle inspiration til
denne opgave, blev jeg nysgerrig efter at vide mere om flere forskellige ting,
se evt. min blog: http://trinevnt.blogspot.dk/search/label/Biotop
og http://trinevnt.blogspot.dk/2012/05/pa-tur-til-min-biotop-sneum-sluse-d.html
Jeg tog en rundtur på nettet og fandt en masse nyttige
hjemmesider:
Siderne gav mig svar på de fleste af mine spørgsmål om
digets, slusens og hyttebyens historie, samt fakta om tidevandet.
”I 1928 blev slusen ved Sneum Ås udløb bygget og
diget langs havet opført. Diget danner afslutningen på et næsten ubrudt dige
langs kysten helt fra Holland. Ved Sneum Sluse ligger en lille hyttekoloni af
jagt- og fiskehytter, som er opstået i flere etaper, den første bygning i
området er fra 1930'erne. Også i 1950-1960'erne byggede man hytter på
digelaugets udlejede jord. I dag fungerer hytterne som primitive sommerhuse, de
yderste ved åen alle med bådebro.” (http://www.kulturarv.dk/vadehavet-kulturarvsatlas/kulturmiljoeer/sneum-sluse/)
I forhold til tidevandet (”… vandet stiger og falder hver
12½ time.”)(http://www.mitvadehav.dk/ordbogen.aspx),
så har jeg en plan om, at jeg i løbet af min sommerferie vil besøge min biotop
på forskellige tidspunkter af dag og aften timerne, og observere tidevandet;
hvor meget bliver dækket af vand, hvad gør det ved planterne, hvilke spor
sætter det osv.
Aktivitet (
Dette er et tænkt forløb, men satser på at jeg selv tager ud til min biotop i
næste uge, og så følger fotos)
Jeg vil lave en tur ud til min biotop med en gruppe af de
ældste børnehavebørn. Vi skal på jagt efter nogle af de særlige planter, som er
at finde på vaden.
Som noget af det første vil jeg bede dem
lave en tegning af deres forestilling om Vadehavet.
(Jeg blev engang bedt om at tegne en ”Fuglekøje” i forbindelse med en tur
til Fanø, og det satte virkelig fantasien i gang.)
Inden selve udflugten vil
jeg fortælle dem om tidevandet, og om hvilke forhold disse planter lever under;
at de skiftevis er vanddækkede og tørlagte, og at miljøet er meget salt. Vi
kunne evt. lave nogle forsøg med planter og saltvand hjemme i børnehaven, og
børnene kunne prøve at smage på det salte vand (1 kg vand + 35 g salt).
Jeg vil udstyre dem med et bestemmelsesark med billeder og navne på
6 forskellige planter: Tætblomstret hindebæger, Kveller/Salturt,
Vadegræs/Spartina, Strand-vejbred, Strand-malurt og Læge-kokleare. Vi vil
sammen kigge på billederne og jeg vil læse navnene op. Bestemmelsesarket er
lånt inde fra: http://www.mitvadehav.dk/media/47895/plantebestemmelsesark.pdf
Under udflugten vil jeg
lade børnene gå forrest, på jagt med deres bestemmelsesark (lamineret så det
kan modstå lidt vand), og min rolle vil være at hjælpe børnene med deres evt.
tvivl og spørgsmål og tage fotografier. Vi har inden afgang aftalt, at hvert
barn må plukke en af hver plante. Til slut og som afrunding, vil vi samle
planterne til en buket, og tage den med hjem i børnehaven.
Jeg vil løbende fortælle børnene om planterne og deres
funktion, og lade dem smage på f.eks. salturten. Information om de forskellige
planter vil jeg bl.a. finde inde på: http://www.mitvadehav.dk/opgaver/tidevand-og-landskab/laer-om-planter-ved-vadehavet.aspx
Efter udflugten vil vi kigge på fotos og på vores hjembragte buket. Jeg vil tale
med børnene om vores tur og spørge ind til hvad de synes var mest spændende
osv. Jeg vil observere om børnene kan huske navnene på de forskellige planter.
Jeg vil til slut bede dem om at lave en tegning af vadehavet, og se om
noget er ændret i forhold til deres første tegning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar