tirsdag den 28. august 2012

Forsøg med at plantefarve

Da vi skal på tur til Haderslev med VNT i weekenden, og i den forbindelse skal forsøge os med at indfarve bomuld med forskellige planter, tænkte jeg at et lille før-forsøg var på sin plads.
Jeg har i forvejen fundet flere gode hjemmesider med gode råd om at plantefarve, og fælles for dem alle er, at de anbefaler uld fremfor bomuld. Jeg syntes specielt godt om denne side, med gode råd og vejledninger. Jeg har ikke noget uld, som ikke allerede er indfarvet, så derfor....

Jeg fandt en af Maries gamle plettede bomulds-body'er og en halv-gammel pose sort the
 

 

 
Hældte the'en i en gryde
 

Tilsatte vand så the'en var dækket


Satte the'en til at koge i ca. 1 time


Så har the'en kogt og vandet har taget farve


Jeg hælder grøden igennem en stofble
 

 
Og har nu en fin farvet bejdse


Så hælder jeg vand i indtil bejdsen er ca. 45 C
 

Jeg lægger body'en i bejdsen igen, og for den langsomt varmet op til ca. 90 C, og holder den ved den temperatur i ca. 1 time


Efter 1 time tager jeg gryden af kogepladen og sætter den til afkøling med body'en i, og lader den stå natten over

.
Og hermed den færdigfarvede body ved siden af en hvid body



Ingen kommentarer:

Send en kommentar