torsdag den 26. april 2012

Plantehold opgavebeskrivelse

Planteholdsopgave

(Trine og Iben)





Spireforsøg fra kerner og frø i vores nærmiljø

I vores planteholdsopgave, vil vi lave spireforsøg med frø og kerner som vi finder i vores nærmiljø, eksempelvis køkkenskabe, køleskabe, haven osv.. Hvad kan vi få til at spire, hvilke forhold kræver en vellykket spireproces og hvordan kan vi bruge det i vores pædagogiske praksis.
Vi vil løbende dokumentere på vores blogs med billeder og kommentarer, og så vil vi lave en lille Stop-motion film over et spireforløb.

Trine: Jeg vil gå på jagt i mine køkkenskabe og i mit køleskab efter kerner og frø, og forsøge at få dem til at spire. Jeg vil forsøge med dyrkning af mine frø og kerner i hhv. vat og så- og priklejord, og så vil jeg lave forsøg med et mini drivhus kontra “ikke-tildækket”. Alle mine spireforsøg skal som udgangspunkt stå i min vindueskarm, og hvis de lykkes, vil jeg flytte dem ud i min have.

Iben: Jeg vil prøve at plante forskellige frø og kerner fra naturen som mælkebøtte, nælde, agern og kastanje, for at se om jeg kan få noget til at spire. Jeg har valgt at jeg vil bruge jord fra haven. Hvis/når det er begyndt at spire vil jeg lave en drivbænk i haven og se om der kommer yderligere vækst.

Litteratur:

Lasse Thomas Edlev, Natur og miljø i pædagogisk arbejde.
Signe Wenneberg, Den første have.
Line Svinth, Nærvær i pædagogisk praksis.
Steffen Holberg, Børn, friluftsliv og natur.
Ulla Fischer og Bent Leicht Madsen, Se her!
Elizabeth Macleod, Det spirer og gror.
Jane Bull, Børnenes sjove havebog.
Ralf Efraimsson, Se det spire
Birgitte Qvint, Dyrk det, spis det.
Erika Markmann og Gisela Könemund, Stue- og haveplanter for børn. Små haver på værelset, på altanen og i det fri.
Gunnel Nilsdotter og Eva Rönnblom, Børnenes plantebog.



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar