fredag den 14. september 2012

Mejeriopgave

Så fik jeg lavet min fetaost

Jeg brugte opskriften fra Kvalimad
 
 Jeg havde bestilt glastermometer, osteløbe og lipaseenzym hjem fra hjemmeriet
 Mælken varmes op til 32 grader C
 Lipaseenzym...
 ...og youghurt naturel tilsættes og gryden stilles ind under dynen i ca. 45 min. Derefter tilsættes osteløben...
 ...og gryden ryger ind under dynen igen mens mælken tykner
 Nu er mælken så tyk at den kan knækkes med en finger
 Og jeg skærer den i tern
 Både den ene og den anden vej
 Lader den stå og skille i ca 20 min., mens der røres forsigtigt ind i mellem
 Så hældes 750 ml af vallen fra, og gryden står igen og skiller i ca 20 min., mens der røres forsigtigt
 Mens jeg venter, laver jeg beholderen som osten skal dryppe af i
Og stiller den i en bakke
 Dernæst tager jeg ostemassen op af gryden...
 ...og putter den i beholderen
 Den vendes jævnligt den første time, og 2-3 gange det efterfølgende døgn
 Jeg får hurtigt fyldt kanden med valle
 Sådan ser den dryppende ostebeholder ud, - den står på køkkenbordet natten over
 Jeg kigger jævnligt til den, og kan se at konsistensen bliver mere og mere fast
 Den skrumper en del, - til langt under halv størrelse, mens den drypper af
 Så laver jeg saltlagen og lader den køle af
 Nu er osteklumpen færdig med at dryppe af, og jeg tager den op af beholderen
 Og skærer den i store stave
 og lægger den i saltlagen, stiller den i køleskabet i ca 5 timer
 Derefter skærer jeg den i mindre tern og fordeler dem i glas. Jeg hælder saltlage ved halvdelen, og den anden halvdel hælder jeg vindruekerneolie ved, og krydrer med hvidløgsfed og chili.

Det smager vidunderligt... :)

 

4 kommentarer:

  1. Hej

    Jeg er ny pædagog studerende på UC syddanmark.
    Jeg er VILDT facineret af din blog!!!
    Jeg får jo lyst til at kaste mig ud i og lave strik dukker og hoppe ud i at lærer den gamle "strikke" teknik, for ikke at tale om den lækre feta du har lavet!!
    Du er vildt god til at lave en blog der fænger!!!

    Du er min nye inspiration og vil rigtig gerne igang med at blogge min egen uddannelse.

    Tak fordi du har en åbnet mine øje til hvordan det også kan gøres!!

    Mvh
    Jeanette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jeanette.
      Hvor er det fedt at høre, at du bliver inspireret :)Tak for det! Kig endelig forbi igen.
      Bloggen er et super godt redskab for mig i uddannelsen - god øvelse i at formidle.
      Held og lykke med din blog :)
      Mvh Trine

      Slet
    2. Hej Trine,
      Jeg vil også lige give dig en smiley - godt gået.
      Og så vil jeg give dig et råd mht. fetaen: Du bruger yoghurt naturel. Selvom det kan virke som en reklame for Hjemmeriet, så er det med den bedste hensigt: Du skulle prøve den frysetørrede kultur - deri er der mælkesyrebakterier som vil give din feta et par hak opad i smag. Yoghurt er fint men det kan komme til at smage endnu bedre :-). Og det er ikke bare fis - mælkesyrebakterierne er det som giver grundsmagen og da der er mange forskellige typer i denne verden er der lavet kombinationer af bakterierne som give den optimale smag i osten - det er så de frysetørrede kulturer.
      Jeg synes din billedserie med den hullede bøtte er rigtig god - gid de må inspirere mange andre til at være lidt opfindsom.

      Slet
    3. Hej Jan :)
      Mange tak for dine kommentarer og gode råd - det må jeg helt klart prøve. Jeg er helt ny ift. at lave oste, men er slet ikke færdig med at eksperimentere...

      Slet